SEATTLE SANDERS ZWYCIĘZCĄ MAJOR LEAGUE SOCCER 2019

 

10 listopada Seattle Sanders ograło Toronto FC 3:1 i po raz drugi w historii zgarnęło najwyższe trofeum Ameryki Północnej w piłce nożnej. Popisy strzeleckie rozpoczęły się w 57 minucie. Strzelcami bramek dla drużyny z Seattle byli Leerdam (57’), Rodriguez (76’), Ruidiaz (90’). W doliczonym czasie gry gola pocieszenia dla drużyny z Kanady zdobył Altidore.

Amerykańska liga zawodowej piłki nożnej wyłoniła zatem zwycięzcę przed 69 000 publicznością zgromadzoną na Mercedes – Benz Stadium w Seattle.

Ciągle panuje stereotyp, że sami Amerykanie nad piłkę nożną, którą tam określa się jako „soccer”, przedkładają koszykówkę, baseball i futbol amerykański. Najpopularniejszy sport globu nie miał tam do tej pory łatwego życia z uwagi na etykietę „nie-amerykańskiego”. Amerykanie uważali piłkę nożną za nudną z uwagi na małą liczbę trafień w czasie gry. Niemniej współczesny świat podlega szybkim zmianom. Czy można założyć, że liga amerykańska zostanie w nieodległej przyszłości najpopularniejszą piłkarską ligą świata bijąc na głowę ligę angielską, hiszpańską czy niemiecką?

Major League Soccer (MLS), jest jedną z najmłodszych lig piłkarskich w skali globu. Powstała formalnie w 1993 roku ale pierwszy sezon rozegrała w roku 1996. Grają w niej 24 drużyny z USA i Kanady, choć są przymiarki do jej powiększenia. Sezon 2019 trwał od marca do października a następnie odbyła się faza play-off by 10 listopada wyłonić mistrza ligi. Nasycenie olbrzymiego kontynentu tak nielicznymi klubami piłkarskimi nie może imponować. Ziarno zostało jednak zasiane w roku 1994, kiedy FIFA zorganizowała w USA Mistrzostwa Świata. W roku 2018 finał MLS obejrzało na żywo minimalnie więcej widzów niż Super Bowl (finałowy mecz o mistrzostwo w futbolu amerykańskim), a to już można symbolicznie rozpatrywać w kategorii detronizacji.

Niemniej piłka nożna rozpoczyna swój konsekwentny podbój Ameryki Północnej i jeszcze jest daleko do dotknięcia szklanego sufitu. Ocenia się, że wciągu ostatnich trzech lat wzrost zainteresowania MLS wyniósł 12 %. Wskaźnik wzrostu jest zatem imponujący. Ponieważ współczesny futbol jest bardzo dobrze sprzedającym się show-biznesem należy liczyć się z tym, że mariaż sportu i wielkich pieniędzy będzie mieszanką, która utrzyma skokowy wzrost zainteresowania tą dyscypliną sportu w USA. Amerykańska piłka nożna może stać się nową „fabryką snów”. Menedżerowie z USA potrafią przecież opakować sport w bardzo ładne pudełko i sprzedawać je z zyskiem.

Wzrost popularności piłki nożnej w USA wynika z szeregu przyczyn. Dominującym wspólnym mianownikiem jest globalizacja. Działa prawo naczyń połączonych : nie jest na dłuższą metę możliwe utrzymywanie nierównych poziomów zainteresowania piłką w powiązanym świecie. Piłka nożna stała się po prostu modna i zdobywa serca nowych pokoleń Amerykanów. Młodzież co raz częściej wybiera tą formułę sportowej rywalizacji. Ma zatem miejsce pokoleniowa zmiana preferencji sportowych. W USA wzrasta też liczba imigrantów z Ameryki Łacińskiej, dla których piłka nożna jest rodzajem religii. Stanowią oni naturalną grupę odbiorców wydarzeń piłkarskich. Mecze piłkarskie MLS i innych lig są dostępne w stacjach telewizyjnych, które były przecież kołem zamachowym rozwoju futbolu europejskiego. Wiodące kluby europejskie hiszpańskiej LaLigi, angielskiej Premier League, niemieckiej Bundesligi co raz częściej traktują Amerykę Północną jako obiecujący rynek zbytu własnego produktu sportowego umiejętnie podsycając zainteresowanie piłką nożną. Rynek transferów piłkarskich jest globalny. Za wielką wodę udają się uznane europejskie gwiazdy futbolu w wieku przedemerytalnym, i zarazem silne osobowości: David Beckham, Zlatan Ibrahimovic, Wayne Rooney, Bastian Schweinsteiger. O planach zakończenia swojej kariery w Los Angeles Galaxy mówił swego czasu Robert Lewandowski. Z kolei amerykańscy piłkarze robią spektakularną karierę w ligach europejskich. Do najbardziej znanych należy obecna gwiazda Chelsea Christian Pulisic, którego zakup za 73 mln. dolarów czyni go najdroższym amerykańskim piłkarzem w historii. Amerykański biznes inwestował w angielską piłkę, .a zatem pojawił się biznesowy precedens sukcesu. Niemałe zainteresowanie piłką nożną – zdominowaną przez mężczyzn - wywołał sukces amerykańskiej drużyny kobiecej na Mistrzostwach Świata we Francji w roku 2019.

Zbudowanie drużyn piłkarskich zdolnych do rywalizacji na poziomie światowym to jednak nie wybudowanie domku na prerii. Potrzebny jest m.in. system szkoleń młodzieży piłkarskiej, zbudowanie doktryny szkoleniowej, zebranie bagażu doświadczeń w grze na najwyższym poziomie. „Starym” ligom ze starego kontynentu amerykański rywal jeszcze długo nie odbierze popularności.

 

Blog

10 listopada 2019
Major League Soccer.