Łączenie funkcji w zarządach spółek.
25 listopada 2018

Blog

 

 

Zastrzeżenia co do wydawanych opinii prawnych:

 

(1) Niniejsza opinia prawna korzysta ze swobody wypowiedzi i jest jedynie poglądem prawniczymym w danej sprawie; została ona przygotowana w oparciu o wiedzę autora i odzwierciedla jego poglądy naukowe; nie jest jednak wykluczone prezentowanie innego poglądu doktrynalnego/orzeczniczego/praktycznego niż zawarty w niniejszej opinii. Klient/Zleceniodawca nie może narzucać ani sposobu argumentacji ani wniosków opinii prawnej. (2) Przy wydawaniu niniejszej opinii prawnej za podstawę stanu faktycznego przyjęto tylko te informacje, które zostały wyraźnie podane w niniejszej opinii. Opinia odnosi się do zdarzeń post factum, chyba że wyraźnie zaznaczono inaczej w jej treści. (3) Odpowiedzialność cywilna autora opinii ograniczona jest do wyskości faktycznie pobranego wynagrodzenia netto. Warunkiem bezwzględnym posługiwania się niniejszą opinią, przez kogokolwiek, jest bezwarunkowa akceptacja wskazanych zastrzeżeń co do zasad odpowiedzialności. (4) Niektóre fragmenty niniejszej opinii prawnej albo nawet cała jej treść – w wymiarze abstrakcyjnym, bez możliwości identyfukacji Klienta/Zleceniodawcy – zostały, zostaną przekazane względnie mogą zostać przekazane do wydawnictw prawniczych, lub wydawnictw o podobnym charakterze, celem publikacji jako artykułu prawniczego (względnie innej postaci wydawniczej). Jak również mogą zostać umieszczone na blogu http://adamusrafal.pl W konsekwencji cała treść niniejszej opinii podlega ochronie prawa autorskiego; przy ewentualnym publicznym wykorzystywaniu poglądów prawnych wyrażonych w niniejszej opinii należy powołać się na autora (prof. UO dr hab. Rafał Adamus) i datę wydania opinii. (5) Opinia może być podstawą do sporządzenia przez jej autora glosy krytycznej albo aprobującej w odniesieniu do rozstrzygnięcia sądu lub innego organu które zapadło lub zapadnie w sprawie dotyczącej opinii. Rozdstrzygnięcie sądu lub innego organu może zostać przekazane przez autora do skomentowania innym przedstawicielom doktryny samodzielnie albo wespół z autorem. (6) Opinia została sporządzona w języku polskim. (7) Niniejsza opinia prawna może być okazywana przez Klienta/Zleceniodawcę dowolnym osobom trzecim i instytucjom. Może być ponadto – według dyspozycji Klienta/Zleceniodawcy - powielana przez kogokolwiek w dowolnej liczbie egzemplarzy. Opinia może zostać opublikowana na stronie internetowej Klienta/Zleceniodawcy. Opinia nie może być wykorzystana – w całości lub w części – w interesie innej osoby niż Klient/Zleceniodawca bez uregulowania osobnego wynagrodzenia za jej sporządzenie. (8) Niniejsza opinia prawna bazuje na stanie prawnym obowiązującym w dacie wydania niniejszej opinii, chyba że z jej treści wynika co innego. (9) Niniejsza opinia prawna może być pierwszą albo kolejną wydaną na zadany temat. (10) Problem prawny zawarty w niniejszej opinii może być wykorzystywany w działalności dydaktycznej.

 

Regulamin świadczenia usług Kancelarii Radcy Prawnego Rafał Adamus

 

  1. Usługi prawne świadczone są przez Kancelarię zgodnie z przepisami ustawy o radcach prawnych i zasadami etyki radcy prawnego. Kancelaria zobowiązana jest do należytej staranności przy świadczeniu usług prawnych na rzecz Klienta.

  2. Kancelaria świadczy usługi w szczególności w formie:

  1. przygotowywania opinii prawnych

  2. porad prawnych

  3. reprezentacji przed organami stosującymi prawo

  4. dyżurów prawnych

  1. Kancelaria świadczy usługi w godzinach otwarcia biura:

  1. w poniedziałki od 9.00 do 17.00

  2. od wtorku do czwartku od. 8.00 do 17.00

  3. w piątki od 8.00 do 12.00

  1. Kancelaria zobowiązana jest do zachowania poufności i do ścisłego przestrzegania tajemnicy zawodowej.

  2. Klient przedkładając Kancelarii zapytanie prawne jednocześnie składa zlecenie dna świadczenie usług prawnych. Z ważnych powodów Kancelaria może odmówić Klientowi świadczenia usług prawnych.

  3. W przypadku zlecenia sporządzenia opinii prawnej Klient obowiązany jest sformułować na piśmie treść zapytania.

  4. Opinia prawna sporządzona przez Kancelarię wyraża jedynie pogląd prawny w danej sprawie, w oparciu o analizę doktryny prawa i judykatury. Opinia prawna nie daje gwarancji, że wyrażony w niej pogląd zostanie podzielony przez organ stosujący prawo.

  5. Treść opinii prawnej może zostać wykorzystana przez Kancelarię dla potrzeb publikacji naukowych i popularnonaukowych, bez ujawnienia tożsamości Klienta ani tożsamości danej sprawy.

  6. Klient ma obowiązek przedstawić Kancelarii stan faktyczny sprawy zgodnie z prawdą, bez zatajania czegokolwiek.

  7. W przypadku przedstawienia przez Kancelarię możliwości różnych rozwiązań prawnych w danej kwestii wybór sposobu prowadzenia sprawy należy wyłącznie do Klienta.

  8. Kancelaria może podzlecać prowadzenie powierzonych jej spraw innym osobom, a w tym – w szczególności – może udzielać pełnomocnictw substytucyjnych w sprawach sądowych i administracyjnych.

  9. Klient ponosi wszelkie koszty sądowe, skarbowe i podatkowe prowadzonych spraw, w tym w szczególności opłaty sądowe, koszty pozyskania niezbędnych dokumentów, opłaty od pełnomocnictwa, koszty biegłych, koszty postępowania egzekucyjnego. Kancelaria nie pokrywa tych kosztów ze swojego wynagrodzenia za świadczone usługi.

  10. Klient ponosi koszty dojazdów Kancelarii w jego sprawach poza miasto Gliwice. W przypadku środków lokomocji publicznej, Kancelaria ma prawo korzystać z najszybszego środka lokomocji w pierwszej klasie.

  11. Koszty obsługi biurowej sprawy ponosi kancelaria.

  12. Komunikacja Kancelarii z Klientem, w tym przesyłanie pism i dokumentów, a w szczególności wezwania i zobowiązania sądów, odbywa się za pośrednictwem poczty elektronicznej Kancelarii i Klienta, chyba że Kancelaria uzna za właściwy także inny sposób komunikowania się.

  13. Klient obowiązany jest do dostarczenia niezbędnych dokumentów dla prowadzenia sprawy oraz obowiązany jest wskazać inne znane mu źródła dowodowe dla prowadzenia sprawy. Klient odpowiada za prawdziwość przedłożonych dokumentów (innych źródeł dowodowych, np. fotokopii)

  14. W związku ze świadczonymi usługami Kancelaria wystawia faktury VAT. Wysokość wynagrodzenia Kancelarii określa umowa (w tym także umowa ustna) Kancelarii z Klientem. Kancelaria może żądać zaliczki na poczet prowadzonej sprawy.

  15. Z tytułu świadczonych usług Kancelaria ponosi odpowiedzialność do wysokości trzykrotności faktycznie pobranego wynagrodzenia netto. W przypadku umów o stałą obsługę prawną Kancelaria ponosi odpowiedzialność do wysokości wynagrodzenia netto za trzy miesiące.

  16. W przypadku umów o stałą obsługę prawną Kancelaria może wypowiedzieć umowę, jeżeli nie otrzyma wynagrodzenia za dwa pełne okresy płatności.

  17. Wypowiedzenie pełnomocnictwa przez Kancelarię następuje na ostatni adres wskazany przez Klienta. Klient może wypowiedzieć pełnomocnictwo Kancelarii w każdym czasie.

  18. Akta prowadzonej sprawy przechowywane są przez Kancelarię przez 10 (dziesięć) lat od zamknięcia sprawy.

  19. Kancelaria na żądanie Klienta przekazuje mu kopie akt sprawy za uprzednim zwrotem kosztów sporządzenia tych kopii.

  20. Pisemna umowa z Klientem może określić odmienne zasady świadczenia usług niż określone w niniejszym Regulaminie. Nie dopuszcza się ustnych odstępstw od treści niniejszego Regulaminu.

  21. Regulamin niniejszy wchodzi w życie z dniem 1 października 2012 roku.

 

Problematykę zakazu działalności konkurencyjnej członków zarządu w spółce akcyjnej reguluje art. 380 k.s.h.

 

W myśl postanowień przepisu art. 380 k.s.h. członek zarządu spółki akcyjnej nie może bez zgody spółki (a zatem nie jest to zakaz o charakterze bezwzględnym) :

 

• zajmować się interesami konkurencyjnymi

• uczestniczyć w spółce konkurencyjnej jako wspólnik spółki cywilnej, spółki osobowej

• uczestniczyć w spółce konkurencyjnej jako członek organu spółki kapitałowej (tzw. incompatibilitas)

• uczestniczyć w innej konkurencyjnej osobie prawnej jako członek organu.

• posiadać udział w konkurencyjnej spółce kapitałowej, w przypadku posiadania w niej przez członka zarządu co najmniej 10% udziałów albo akcji bądź prawa do powołania co najmniej jednego członka zarządu.

 

Podobna regulacja przewidziana jest w stosunku do członka zarządu spółki z o.o. (art. 211 k.s.h.)

 

Zakaz działalności konkurencyjnej polega na tym, iż zabrania się członkowi zarządu takiego zachowania, które godzi w interesy Spółki, ale tylko takich, które wiążą się z konkurencyjnym współdziałaniem na rynku. A. Kidyba, Kodeks spólek handlowych. Zakamycze 2001, s. 599.

 

Pojęcie działalności konkurencyjnej należy – jak się podkreśla w piśmiennictwie – rozumieć szeroko. Chodzi tutaj nie tylko o wykonywanie pracy lub świadczenie usług na rzecz podmiotów gospodarczych, które prowadzą podobną działalność jak spółka, w której dana osoba jest członkiem zarządu. W grę może również wchodzić wykorzystywanie umiejętności, która jest związana z działalnością członka zarządu w danej spółce, co mogłoby być wykorzystywane przez konkurencję jako dodatkowy atut. Zakaz dotyczy przy tym działalności odpłatnej jak i nieodpłatnej. R.Czerniawski. Kodeks półek handlowych. Przepisy o spółce akcyjnej. s. 277.

 

Uznać należy, iż działalność ma charakter konkurencyjny jeżeli dotyczy tego samego segmentu na rynku, a oba podmioty – prowadzące działalność gospodarczą – mogą, choćby potencjalnie, współzawodniczyć ze sobą.

 

Powstaje w tym miejscu pytanie, czy w przypadku istnienia powiązań kapitałowych pomiędzy spółkami (spółką - matką a spółką - córką) może dochodzić do takiego konfliktu interesów pomiędzy spółkami powiązanymi, tak iżby niezbędne okazało się stosowanie przepisów o zakazie konkurencji.

Spółka - córka działa bowiem jako podmiot podporządkowany spółce - matce, często w ramach holdingu istnieją specjalne porozumienia (które najczęściej przybierają charakter tzw. miękkiego prawa - soft law) regulujące zasady współpracy pomiędzy spółkami siostrzanymi czy regulujące oczekiwania co do pewnego postępowania spółki - matki w stosunku do spółki - córki. Niekiedy przyjmuje się a priori zasady konkurencji obowiązujące wszystkich członków holdingu.

 

Najczęściej holding realizuje zresztą wspólną politykę gospodarczą, a każdy z jego elementów pełni z góry ustaloną funkcję w celu realizacji wspólnego celu gospodarczego.

 

Z drugiej jednak strony należy pamiętać, iż każda spółka odrębność ramach holdingu posiada odrębność prawną. Interesy poszczególnych spółek - córek jako elementów holdingu nie są w pełni tożsame z interesem holdingu jako całości czy z interesem spółki - matki.

 

Biorąc powyższe pod uwagę, a także z uwagi na konieczność zapewnienia maksimum ochrony dla członków zarządu przed ewentualnymi zarzutami, które mogłyby potencjalnie powstać w przyszłości, należałoby zalecić, aby członkowie zarządu uzyskali zgodę – zarówno w spółce matce jak i spółce córce – na łączenie funkcji piastuna organu w dwóch rożnych podmiotach prawnych. Połączenie takich funkcji jest bowiem dopuszczalne pod warunkiem uzyskania zgody spółki.

Jeżeli statut lub odpowiednio umowa spółki z o.o. nie stanowi inaczej, zgody na łączenie funkcji w organach spółek kapitałowych udziela :

• w spółce z o.o. organ upoważniony do powołania zarządu (art. 211 § 2 k.s.h.)

• w spółce akcyjnej organ upoważniony do powołania zarządu (art. 380 § 2 k.s.h.)

 

o

Ekspertyzy z zakresu prawa upadłościowego, restrukturyzacyjnego

i gospodarczego

na najwyższym poziomie merytorycznym.

Lokalizacja

Kontakt 

ul. Księcia Ziemowita 10/6, 44-100  Gliwice

             tel. 609 833 515

             adamus_rafal@wp.pl

 

 

Strona główna  | Blog | Usługi | Kontakt

 

 

 © WebWave 2017