Ustawa z dnia 24 lipca 2015 r. o kontroli niektórych inwestycji wskazuje, że szczególnej ochronie podlega podmiot prowadzący działalność gospodarczą w obszarach wskazanych w art. 4 ust. 1 tej ustawy. Należy rozumieć przez to działalność rzeczywiście wykonywaną, a nie działalność jedynie statystycznie wpisaną do statutu i do rejestru sądowego. Żaden z wymienionych w ustawie rodzajów działalności, w tym działalność telekomunikacyjna, nie obejmuje działalności nadawczej prowadzonej przez stacje telewizyjne. Aktem wykonawczym do ustawy, t.j. rozporządzeniem Rady Ministrów nie można poszerzyć zakresu regulacji ustawy. Rozporządzenie konkretyzuje podmioty podlegające ochronie ale tylko w granicach określonych w art.4 ust. 1 ustawy. Innymi słowy na tle regulacji przywołanej ustawy, wedle obecnej brzmienia przepisów, stacja telewizyjna nie podlega przepisom o kontroli niektórych inwestycji. Nie ma podstaw do kontroli nabycia TVN/POLSAT przez Rząd RP
Prawo pierwotne (traktatowe) UE gwarantuje państwom członkowskim swobodę transgranicznego przepływu kapitału. Nie ma podstaw do zakazu nabycia TVN/POLSAT przez inwestora z Węgier.
Zgodnie z art. 54 ust. 1 i 2 Konstytucji każdemu zapewnia się wolność wyrażania poglądów oraz pozyskiwania i rozpowszechniania informacji a cenzura prewencyjna środków społecznego przekazu jest zakazana. Nie można ex ante zakazać określonej linii programowej.
Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. Prawo prasowe organy państwowe stwarzają prasie (prasa to m.in. serwisy agencyjne i informacyjne programy telewizyjne) warunki niezbędne do wykonywania jej funkcji i zadań, w tym również umożliwiające działalność redakcjom dzienników i czasopism zróżnicowanych pod względem programu, zakresu tematycznego i prezentowanych postaw. Organy państwowe są obowiązane zapewnić pluralizm.
Polska jest w stanie rzeczywistej agresji informacyjnej (agresji kognitywnej) ze strony Federacji Rosyjskiej. To stan nadzwyczajny, który nie został przewidziany w art. 228 ust. 1 Konstytucji. Pomimo tego faktu władze polskie nie są zwolnione z obowiązku zachowania praworządności. Agresja informacyjna nie zwalnia organów państwa polskiego z zasady legalizmu.
Zgodnie z art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji rozpowszechnianie programów radiowych i telewizyjnych, z wyjątkiem programów publicznej radiofonii i telewizji, wymaga uzyskania koncesji. Koncesję jednak się cofa, jeżeli nadawca m.in. rażąco narusza warunki określone w ustawie lub w koncesji albo działalność objęta koncesją jest wykonywana w sposób sprzeczny z ustawą lub z warunkami określonymi w koncesji, a nadawca, pomimo wezwania Przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji , w wyznaczonym terminie nie usunął stanu faktycznego lub prawnego niezgodnego z warunkami określonymi w koncesji lub w ustawie. Koncesja może być cofnięta, jeżeli rozpowszechnianie programu powoduje zagrożenie interesów kultury narodowej, bezpieczeństwa i obronności państwa lub narusza normy dobrego obyczaju. Zatem legalnym narzędziem walki z antypolską narracją nie jest kontrola procesu nabycia stacji telewizyjnej ex ante ale instrument cofnięcia koncesji ex post.